Z uwagi na spore nasycenie rynku sprzętem wędkarskim, wybór kołowrotka nie należy do najłatwiejszych. Rynek oferuje wiele modeli różnych producentów, w bardzo szerokim przedziale cenowym. Dla ułatwienia wyboru, tym razem przyjrzymy się kołowrotkowi Team Konger rodzimego producenta.
Charakterystyka ogólna
Firma Konger przygotowała całą serię kołowrotków oznaczonych jako Team Konger. Od kołowrotków karpiowych, matchowych oraz morskich po uniwersalne kołowrotki z przednim i tylnim hamulcem. Postanowiliśmy przyjrzeć się dokładnie modelowi Team Konger 920 FD. Zapraszamy do testu.
Team Konger 920 FD
Jakość i wykonanie
Przedniohamulcowy Team Konger zaraz po rozpakowaniu prezentuje się bardzo dobrze. Kołowrotek jest w prawdzie niewielki, choć wydaje się bardzo solidny. Grafitowy korpus w kolorze szarym okraszony został metalowymi wstawkami. Szpula główna wykonana jest z aluminium, zaś szpula zapasowa z grafitu. Jak na kołowrotek tej wielkości – szpula mieści około 200 metrów żyłki w rozmiarze 0,20 mm a więc całkiem nieźle. Szkoda, że producent nie zadbał o to, aby zapasowa szpula została wykonana z innego materiału (preferowane aluminium jak w przypadku szpuli głównej). Powoli w zapomnienie odchodzą elementy dodatkowe wykonane z innych materiałów niż stopy metalu, nawet jeżeli dotyczy to sprzętu za nieduże pieniądze. Team Konger wyposażony został w 8 łożysk oraz łożysko oporowe. Przełożenie kołowrotka 5,1:1. Całość sprawia wrażenie sprzętu dobrze wykonanego i solidnego. Sprawdźmy zatem jak się spisze nad wodą.
Model 920 jest kołowrotkiem małym, o ograniczonym przeznaczeniu
Poręczne pokrętło hamulca
Mechanizm zwalniania blokady obrotów wstecznych umieszczony został na spodzie kołowrotka
W oczy rzuca się szeroka rolka prowadząca linkę
Do jakości układania żyłki nie mamy zastrzeżeń
Poręczny uchwyt korbki
Korbka wyposażona w mechanizm szybkiego składania
Widok na rotor
Zdemontowane pokrętło hamulca. Nie ma tam żadnych gumowych uszczelek chroniących wewnętrzne mechanizmy przed przedostawaniem się wody do środka
Wewnętrzna strona szpuli głównej
Całkiem nieźle – 9 łożysk w kołowrotku za stosunkowo nieduże pieniądze
Szkoda, że producent nie pokusił się o to, aby zapasowa szpula była również wykonana ze stopu metalu
Przeznaczenie
Team Konger 920 FD ze względu na swą wielkość, przeznaczony jest głównie do lekkiego spinngowania lub połowów metodą spławikową. Cięższy spinning niestety mógłby negatywnie wpłynąć na trwałość mechanizmów kołowrotka. W związku z powyższym postanowiliśmy sprawdzić młynek podczas wiosennych i letnich zasiadek spławikowych.
Praca
Wrażenia z użytkowania kołowrotka są pozytywne. Mechanizm pracuje cicho i lekko, bez niepokojących odgłosów i przestojów. Na uwagę zasługuje mechanizm prowadzenia i układania żyłki. Linka układana jest na szpuli dosyć ciasno i równo. Nie zauważyliśmy niepokojących efektów niedowijania lub nadmiernego gromadzenia linki przy którejś z krawędzi. Podczas zarzucania nawet bardzo lekkich zestawów nie odnotowaliśmy szarpnięć, linka schodziła ze szpuli równomiernie co pozytywnie wpływało na odległość rzutów. Rolka prowadzące linkę jest szeroka i pewnie trzyma linkę na swoim miejscu. Do pracy hamulca nie można mieć większych zastrzeżeń. Hamulec jest w miarę precyzyjny, jednak przeszkadzało nam zbyt lekko osadzone pokrętło przy niewielkim ustawieniu hamulca. Mówiąc wprost – pokrętło ma sporo luzu i porusza się na boki. Ma się wrażenie, że pokrętło nie jest dobrze osadzone. Częste użytkowanie nie wykazało większych niedociągnięć i wad. Ot pojawił się szelest rolki prowadzącej linkę, wyczuwalny niewielki luz na korbce. Jedynie podczas intensywnych opadów wyczuwalna jest cięższa praca wewnętrznych mechanizmów. Przestrzegamy przed mocnym zamoczeniem kołowrotka.
Cena
Team Konger nie należy do kołowrotków drogich. Jego cena kreuje się w przedziale 100-120 zł. Naszym zdaniem cena jest atrakcyjna jak za kołowrotek tej klasy, dlatego też uznajemy ją za przystępną.
Ogólne wrażenie
Team Konger jest ciekawą propozycją w ofercie rodzimego producenta. Testowana wielkość kołowrotka determinuje raczej wąskie zastosowanie, jednak wędkarze który zdecydują się na zakup tego produktu będą zadowoleni z jego właściwości. Niska cena plasująca sprzęt w najbardziej obleganym segmencie rynku oraz satysfakcjonująca praca mechanizmu kołowrotka to jego mocne cechy.
Ocena końcowa/punktowanie:
{flashchart title=”Ocena końcowa/punktowanie” data=”Jakość i wykonanie,cena,przeznaczenie,w akcji,wrażenia,średnia ocena/7,7,6,7,6.7,6.7″ multibar_color=”1″}costs{/flashchart}
Zalety | Wady |
– atrakcyjna cena, – płynna praca mechanizmu, |
– zapasowa szpula wykonana z grafitu, – słabo osadzone pokrętło hamulca, |
Punktacja: 1-beznadziejny, 2-fatalny, 3-nędzny, 4-słaby, 5-przeciętny, 6-zadowalający, 7-solidny, 8-znakomity, 9-fantastyczny, 10-mistrzowski |