Solidność sprzętu którego używa wędkarz ma spore znaczenie, o czym przekonał się zapewne niejeden z nas. Gdy przy tym uganiamy się za sporymi rybami, wytrzymałość sprzętu będzie kluczowa. W niniejszym teście podpowiemy wam, czy warto zainwestować w kołowrotek marki Caperlan, skierowany do łowców dużych ryb.
Charakterystyka ogólna
Caperlan Khaos 5000 to przedstawiciel kołowrotków do połowu dużych ryb, jak np. sumów czy też ryb morskich. Dostępny jest w rozmiarze 5000 oraz 7000. Już jego gabaryty podpowiadają, że jest przeznaczony do ciężkiego łowienia.
Jakość i wykonanie
Wizualnie kołowrotek prezentuje się ciekawie. Barwa korpusu i solidność wykonania dobrze świadczą o produkcie. Nie znajdziemy tutaj jakichś niedoróbek w postaci nadlewek metalu, plastiku, etc. Wszystko wygląda naprawdę nieźle. Do tego jest dobrze spasowane.
Khaos 5000 pracuje na 6 łożyskach, do tego posiada łożysko oporowe. Dwa łożyska zauważymy po zdemontowaniu szpuli. W tego typu sprzęcie uwagę zwraca waga produktu. Caperlan Khaos 5000 waży 540 g, a więc nie jest to sprzęt lekki. Na masę składa się aluminiowy korpus, korbka, oraz szpula. Grafitowy jest jedynie rotor.
Korbka jest składana i co istotne w tego rodzaju sprzęcie – jest wkręcana bezpośrednio w korpus, a nie kontrowana nakrętką. Korbka posiada spory uchwyt, typowy dla sprzętu do połowu dużych ryb. Producent wskazuje, że jeden obrót korbką zabiera 0,84 m linki. Aluminiowa szpula jest pojemna. Pomieści 190 m linki o średnicy 0,35 m. Tutaj można się zastanawiać, czy pojemność szpuli jest wystarczająca. Kołowrotek został wyposażony w przedni hamulec. Tam znajdziemy też gumową uszczelkę, zabezpieczającą przed przedostawaniem się wody do wewnątrz mechanizmów młynka. Przełożenie kołowrotka to 4,9:1. Producent udziela na kołowrotek dwuletniej gwarancji.
Przeznaczenie
Producent w opisie nie jest zbyt wylewny w kwestii przeznaczenia. Wskazujemy, że omawiany kołowrotek przeznaczony jest z zasady do ciężkiego połowu dużych ryb, chociażby takich jak sumy. Sprawdzi się przy łowieniu zarówno z brzegu, jak i podczas trollingu. Bezsprzecznie do zestawu z Khaosem 5000 niezbędny będzie kij o sporej wytrzymałości. My testowaliśmy go z podpiętym Big Fightem 240.
Cena
Kołowrotek pozycjonowany jest na rynku jako produkt ze średniej półki cenowej. Dostępny jest jedynie w sieciach sklepów Decathlon. Kosztuje na obecną chwilę 319,99 zł. Cena waha się w przypadku wielkości dostępnych modeli.
W akcji
Początkowa praca kołowrotka, oczywiście w ciężkich warunkach (trolling) nie budziła zastrzeżeń. Tak też było przez większość testów. Kołowrotek sprawdzaliśmy na dużej nizinnej rzece.
Jakość układania linki określamy wysoko. Krzyżowy nawój o którym wspomina producent robi swoje. Praca kołowrotka jest lekka, duża korbka ze sporym uchwytem ułatwia ściąganie zestawu i hol dużych ryb. Pochwały należą się za prace hamulca który w tego typu sprzęcie jest elementem kluczowym. W testowanym modelu hamulec pracuje bardzo płynnie, ma drobną regulację co pozwala precyzyjnie kontrolować holowaną rybę.
Nie oszczędzaliśmy kołowrotka. Przecież ma pracować ciężko. Do tego został stworzony. Jesteśmy z jego pracy zadowoleni. Hamulec nie zawiódł, mechanizmy się nie rozpadały.
Wkręcana korbka w korpus to rozwiązanie, bez którego nie można byłoby sobie wyobrazić sprzętu z takim przeznaczeniem. Tutaj producent nie popełnił błędu. Chwalimy również za uszczelkę gumową pod pokrętłem hamulca. Na koniec dorzucimy jeszcze, że brakuje nam drugiej szpuli zapasowej w zestawie.
Ogólne wrażenie
Całkiem przyzwoity kołowrotek do ciężkiego łowienia. Cena jest adekwatna do jakości. Wygląda nieźle, pracą nie zawodzi. Ma dobry, precyzyjny hamulec, jest solidnie wykonany i spasowany. Ma sporą wagę, choć tego typu sprzęt taką cechę będzie w większości przypadków posiadał. Polecamy go do trollingu oraz do łowienia z brzegu. Nad słonymi wodami nie był sprawdzany.
{flashchart title=”Ocena końcowa/punktowanie” data=”Jakość i wykonanie,cena,przeznaczenie,w akcji,wrażenia,średnia ocena/7.2,7,7,7.4,7.1,7.2″ multibar_color=”1″}costs{/flashchart}
Zalety:
– niezły wygląd,
– cena,
– gumowa uszczelka pod pokrętłem hamulca,
– praca hamulca,
– wytrzymałość,
– korba wkręcana w korpus,
– dostępność
Wady:
– brak szpuli zapasowej